fbpx

We weten het allemaal wel, dat we goed op onszelf moeten passen. En we weten ook dat we allemaal onze eigen ruimte nodig zijn. Vooral in drukke tijden en als je dan ook nog kinderen hebt. Maar dit in de praktijk brengen is vaak toch nog al een dingetje.

In deze blog deel ik een aantal stappen om over te gaan tot actie.

We hebben namelijk zelf een keus en kunnen zelf onze agenda invullen en ons leven invullen zoals dit goed is voor ons.

Toch weten we dit ook, maar vaak zijn er nog wat beperkende gedachten die ons hier van weerhouden om dit te geloven en over te gaan tot ACTIE!

Voor ik de stappen deel ga ik eerst nog wat achtergrondinformatie geven. Het ruimte nemen voor jezelf heeft namelijk alles te maken met je grenzen aan durven geven. En NEE durven zeggen tegen alles wat `moet´.

Hiervoor moeten we ons kwetsbaar opstellen en accepteren dat wij ook grenzen hebben. Maar ook de kracht vinden om dit duidelijk aan te kunnen geven naar onze omgeving.

Ik neem jullie even een stukje mee terug in de tijd, voor de ene die dit leest een groter stuk terug dan de ander.

Maar ik ga even terug naar de 2 jarige in ons. Op deze leeftijd vind zo´n belangrijk deel van de ontwikkeling van een kind plaats wat alles te maken heeft met grenzen aangeven en je eigen ruimte in durven nemen.

Het is de ik ben 2 en ik zeg NEE fase. Deze fase wordt als ouders als erg lastig ervaren. Maar het is zo´n belangrijke fase, ze ontwikkelen voor het eerst autonomie. Ik kan het zelf doen. En tegelijk daarmee komt het woordje NEE. Ze zeggen vaak: Nee, zelf doen.

Dit is vaak erg lastig als ouder om dat je dingen te doen hebt, soms niet de tijd hebt om je kind de ruimte te geven om het zelf te doen. Maar ook komt het vaak voor dat dan het tweede kind weer in aantocht is of er soms al is, waar dan ook weer veel aandacht naar toe gaat.

Toch is het heel belangrijk, de NEE geeft grenzen aan. Waarmee het leert zelf iets te doen. En wanneer hier goed mee omgegaan wordt, dan leert het kind op zichzelf te vertrouwen, en geeft  het een bepaalde veiligheid.

Voor iedereen is deze ik ben 2 en zeg nee fase anders verlopen. Waardoor het Nee zeggen en je grenzen aangeven soms erg lastig kan zijn.

Dan nu de stappen die je nu al kunnen helpen hierin weer leiding te nemen. Nee  durven zeggen en je grenzen herkennen. Leren luisteren naar jezelf en te vertrouwen op jezelf.

Stap 1. Schrijf op hoe jouw dag er normaal gesproken uit ziet wanneer je druk bent en het gevoel hebt geen ruimte te hebben voor jezelf.

Verkrijg inzicht in hoe jouw dag er uit ziet, wat doe je zoal op een dag. Wat geeft je energie en wat kost je energie. Welke mensen waar je mee afgesproken hebt geven je energie op dit moment en welke even niet.

Stap 2. Zijn er dingen die je anders zou kunnen doen? Maak een dagplanning van hoe jouw ideale dag er uit ziet.

Maak dus een dagplanning waar jij blij van wordt, wat goed voelt voor jou en waar er voor jou de juiste balans is tussen iets doen en tijd en ruimte voor jezelf. Maak in deze stap dus keuzes in wat je energie geeft en wat je energie kost. Hier heb je in de vorige stap al een beetje bij stil gestaan. Misschien zijn er nog hobby´s waar je al een hele poos geen tijd voor hebt gehad.

Stap 3. Bedenk een plan om taken te verdelen.

Ga eens na wat je uithanden zou kunnen geven. Ga kijken wat prioriteit heeft voor jou. Dit kun je ook per dag doen. Ga dan elke ochtend even zitten en ga na wat die dag echt prioriteit heeft.

Stap 4. Plan 30 minuten van de dag in om even echt bewust iets met je kinderen te doen. En plan in ieder geval elke dag 30 minuten voor jezelf in, waarop je echt even ruimte hebt voor jezelf, zonder iets in deze 30 minuten te plannen. Bedenk gewoon iets in het moment waar je dan zin in hebt om met je kinderen te doen en voor jezelf te doen.

Kinderen  hebben ook hun aandacht nodig. Maar wanneer je hier ook ruimte voor neemt voordat je zelf tijd voor jezelf neemt gaat dit vaak vanzelf. Na wat echte aandacht vermaken kinderen zich vaak ook weer goed. Waarna je ruimte hebt voor jezelf, om even jouw ding te doen. De ervaring leert dat wanneer je goed op jezelf past en naar jezelf luistert dat dan de kinderen ook rustiger zijn.

Stap 5. Reflecteer de dag

Neem hier per dag een bewust moment voor om even te voelen wat de dag met je heeft gedaan. Ga even na wat goed ging en wat anders had gekund. Ben je over je grenzen gegaan, of heb je goed naar jezelf geluisterd.

Het enige wat ieder kind uiteindelijk wil is dat zijn/haar ouders gelukkig zijn!

En al het bovenstaande is extra belangrijk, omdat we daarmee onze kinderen ook leren dat het goed is om op jezelf te passen, je grenzen te bewaren. 

En dat het belangrijk is om rust en ruimte te nemen om een en ander te verwerken.

Wil jij hier samen met je kind mee aan de slag?

Je kind ook leren door middel van simpele oefeningen hoe het rust en ruimte kan nemen om alle opgedane prikkels te verwerken. En te weten wat zijn/haar grenzen zijn?

Vraag dan mijn gratis E-book Nooit meer een overprikkeld kind aan!

Of heb je wel een beetje genoeg van de Gratis E-books en kom je veel meer in actie door te doen?

Dan is misschien de Training Nooit meer een overprikkeld kind iets voor jou!

Hierin gaan we dieper in op de oefeningen door middel van video´s en leuke werkboeken!