fbpx

Nu in deze tijd, maar soms ook in drukke of stressvolle periodes kunnen de spanningen en frustraties hoog oplopen en hebben we soms wat een korter lontje. Zowel jij als ouder, als je kind(eren).

Kinderen voelen veel aan, wat er allemaal om hen heen gebeurd. Ze kunnen hier nog niet altijd woorden aangeven, dus wordt het op een andere manier geuit. Ze spiegelen de onbewuste gevoelens of gevoelens waar wij als ouder niet bij stilstaan, of niet in de gaten hebben dat ze dat oppikken.

Het kan soms erg lastig zijn om hier mee om te gaan.

En dan heb je nu in deze tijden ook nog al die goed bedoelde tips en leuke ideeën wat je allemaal met je kind kunt gaan doen die gedeeld worden. Al die leuke dingen zijn vaak voor hooggevoelige kinderen te veel. Dus wat doe je dan als ouders, terwijl iedereen allemaal leuke foto´s deelt over alle leuke dingen die er te doen zijn, terwijl jij thuis een hooggevoelig kind hebt die al snel te veel prikkels ervaart.

Speciaal voor die ouders heb ik in deze blog een aantal tips:

  • Focus op jezelf. Neem elke ochtend even 5 minuten (kan ook op de rand van je bed) om even een paar keer diep in te ademen (leg je hand op je buik en adem naar je hand toe). Na een paar keer diep in en uit ademen voel je hoe je er zelf bij zit. Ga eens na wat je vandaag wilt en kunt doen, passend bij hoe jij je voelt. Beeld of denk je in wat voor jou en je gezin vandaag het beste is. Dit kun je trouwens op elk moment van de dag ook herhalen, wanneer je voelt dat je jezelf even kwijt raakt of wanneer het even niet ´loopt´ zoals je zou willen.
  • Probeer 1 of 2 momenten op de dag te hebben waarop je aandacht geeft aan de situatie (zoals nu het corona virus). Laat het voor de rest van de dag zoveel mogelijk los zodat je in het moment kunt zijn. En dit geld ook voor alle goed bedoelde tips op Facebook waar je vaak niet om heen kunt. Zoek er uit waar jij iets aan hebt en voel je vooral niet minder als je een dag gewoon even niet iets leuks kan doen met je kind. Of kijk helemaal niet naar die berichten (nog beter!). Het is belangrijker dat een hooggevoelig kind zijn/haar grenzen voelt en hier naar leert luisteren. Jij als ouder kent je eigen kind als geen ander en weet wat het kan hebben.
  • Dan nu lastige emoties als frustraties en boosheid van je kind. Hoe kun je hier nu mee omgaan. Allereerst is het belangrijk dat de emotie er mag zijn (hoe lastig ook). Wees je bewust dat de emotie iets aangeeft. Boosheid/frustraties geven vaak aan dat het kind zijn grenzen heeft bereikt door dingen die hier aan vooraf zijn gegaan. Het is een teken dat het kind even tijd en ruimte voor zichzelf nodig is zonder prikkels. Het kind kan dit alleen nog niet zelf aangeven. Zodra jij zelf als ouder je kind even (zonder het te straffen) op een rustig plekje in huis neerzet met een boek of met een filmpje leert het kind vanzelf om die ruimte te nemen als het weer hetzelfde voelt. Hierbij is consequentie belangrijk, dus steeds weer als je voelt dat je kind overprikkelt of vol raakt laat hem even op een rustig plekje zitten en benadruk dat dit even goed voor hem is en dat hij weer bij je mag komen als het zich weer rustiger voelt. Kinderen kunnen dit vaak heel goed zelf voelen. De boosheid is een signaal dat ze veel energie verloren zijn aan dingen buiten zichzelf en ze moeten dus letterlijk deze energie weer terughalen, letterlijk even opladen.
  • Als jij als ouder zelf voelt dat je gefrustreerd bent of snel gefrustreerd raakt, neem dan ook even een momentje voor jezelf. Je denkt misschien dat dit lastig is met kinderen om je heen. Maar als je open bent in dat dit is wat jij nu even nodig hebt, leer je je kind ook tegelijk dat het normaal is. Je kunt dan ook gewoon tegelijk voor je kind(eren) een rust moment inlassen en zelf dan ook echt even rust nemen!
  • Probeer makkelijk te schakelen. De frustraties of boosheid geeft aan dat wat je bedacht hebt of dat wat moet op dit moment even niet goed is (voor jou of voor je kind). Bedenk dan wat anders of laat je kind iets bedenken wat het dan wil doen. Vind je kind dit lastig, of bedenkt het dan dingen die jij niet wil. Geef dan 2 opties die voor jou goed voelen en laat het kind daar uit kiezen. Wees niet te streng voor jezelf en houd niet te veel vast aan dat wat moet, zoals eerder al verteld de boosheid kan ook aangeven dat je kind gewoon even vol zit. Dit kan ook als je kind nog bijna niks gedaan heeft. Wat ik in de intro vertelde, kinderen voelen veel en pikken veel op, zij moeten dit ook op een moment kunnen verwerken. En ook wij als ouders hebben tijd nodig om een en ander te verwerken. Ik noem dit voor mezelf vaak een verwerkdag (sommigen noemen het een bankhang dag).

Dus laat je niet gek maken!

Pas goed op jezelf!

Blijf bij jezelf en wat goed is voor jou, is ook automatisch goed voor je gezin!